



PUBLICATIES
De adviseurs van Kingfisher hebben hun ervaring en inzichten op het gebied van strategie, (digitale) business transformatie, programmamanagement en meer doorvertaald in pragmatische boeken en handreikingen die je in staat stellen om concrete impact te realiseren en integrale verandering teweeg te brengen.

De adviseurs van Kingfisher hebben hun ervaring en inzichten op het gebied van strategie, (digitale) business transformatie, programmamanagement en meer doorvertaald in pragmatische boeken en handreikingen die je in staat stellen om concrete impact te realiseren en integrale verandering teweeg te brengen.
PUBLICATIES
PUBLICATIES
De adviseurs van Kingfisher hebben hun ervaring en inzichten op het gebied van strategie, (digitale) business transformatie, programmamanagement en meer doorvertaald in pragmatische boeken en handreikingen die je in staat stellen om concrete impact te realiseren en integrale verandering teweeg te brengen.
We kapitaliseren onze kennis en ervaring in frameworks en praktische leidraden, geven opleiding & training en coachen managers en specialisten uit ons vakgebied. Onze gerenommeerde visie en aanpakken, zoals het Business Transformatie Canvas, geven concrete handvatten om inzicht en overzicht te creëren. Zo helpen we zelfs de meest complexe organisatie succesvol te transformeren.
ONZE BOEKEN
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693
BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS

Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld.
Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken. Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten.''
''Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923
SUCCESVOL
DIGITAAL TRANSFORMEREN

Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek digitale transformaties weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765
KEUZEMENU PROGRAMMA-MANAGEMENT

Het boek Keuzemenu Programma-management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren. Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn.
De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken. Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programma-management visie en de daaraan verbonden methodiek. Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement - integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276
STRATEGISCHE INZET VAN ICT

In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden.
ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791
INTEGRAAL PROGRAMMA-MANAGEMENT

Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977
INFORMATIEPLANNING EN CONTROL.

Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control.
Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693
BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS

Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld.
Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken. Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten.''
''Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923
SUCCESVOL
DIGITAAL TRANSFORMEREN

Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek digitale transformaties weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765
KEUZEMENU PROGRAMMA-MANAGEMENT

Het boek Keuzemenu Programma-management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren. Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn.
De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken. Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programma-management visie en de daaraan verbonden methodiek. Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement - integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276
STRATEGISCHE INZET VAN ICT

In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden.
ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791
INTEGRAAL PROGRAMMA-MANAGEMENT

Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977
INFORMATIEPLANNING EN CONTROL.

Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control.
Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693
BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS

Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld.
Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken. Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten.''
''Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923
SUCCESVOL
DIGITAAL TRANSFORMEREN

Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek digitale transformaties weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765
KEUZEMENU PROGRAMMA-MANAGEMENT

Het boek Keuzemenu Programma-management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren. Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn.
De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken. Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programma-management visie en de daaraan verbonden methodiek. Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement - integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276
STRATEGISCHE INZET VAN ICT

In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden.
ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791
INTEGRAAL PROGRAMMA-MANAGEMENT

Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977
INFORMATIEPLANNING EN CONTROL.

Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control.
Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693
BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS

Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld.
Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken. Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten.''
''Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923
SUCCESVOL
DIGITAAL TRANSFORMEREN

Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek digitale transformaties weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765
KEUZEMENU PROGRAMMA-MANAGEMENT

Het boek Keuzemenu Programma-management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren. Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn.
De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken. Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programma-management visie en de daaraan verbonden methodiek. Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement - integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276
STRATEGISCHE INZET VAN ICT

In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden.
ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791
INTEGRAAL PROGRAMMA-MANAGEMENT

Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977
INFORMATIEPLANNING EN CONTROL.

Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control.
Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
ONZE BOEKEN
BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’. Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANAGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’. Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANAGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’. Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANAGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’. Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANAGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de graaf
UITGEVER: Academic service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Het boek Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET
VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic Service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Het boek Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET
VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic Service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Het boek Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET
VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic Service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

BUSINESS TRANSFORMATIE CANVAS
Organisaties zijn vaak prima in staat om een strategie op te stellen. Hier zijn dan ook flink wat boeken over geschreven en methoden voor ontwikkeld. Maar het vraagstuk hoe deze strategie daadwerkelijk tot executie te brengen blijkt veel weerbarstiger te zijn. Een strategie zonder helder executieplan is al gauw ‘bellen blazen’.
Ontdek met het Business Transformatie Canvas hoe je jouw strategie naar executie brengt en zo een succesvolle verandering teweegbrengt.
“Een onmisbaar instrument om business strategieën en ambities succesvol te realiseren.”
"Het Business Transformatie Canvas geeft precies het houvast dat nodig is: het helpt om ambities en initiatieven te ordenen, samenhang te creëren en scherpe keuzes te maken.''
''Marc beschrijft dit toegankelijk en concreet, zonder wolligheid maar mét direct toepasbare handvatten. Dit boek is een waardevolle gids die theorie en praktijk op inspirerende wijze verbindt.”
AUTEURS: Marc Beijen, Ruben Heetebrij & Roos Tigchelaar
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401813693

SUCCESVOL DIGITAAL TRANSFORMEREN
Succesvol Digitaal Transformeren is een leidraad en naslagwerk voor iedereen die met de besturing of inhoudelijke uitwerking van digitale transformatie van doen heeft. Het boek richt zich primair op managers en bestuurders op strategisch en tactisch niveau, maar ook op iedereen die betrokken is bij het voor elkaar krijgen van digitale transformatie: business developers, marketeers, lijnmanagement, consultants, analisten, IT’ers, architecten en programma- en changemanagers.
In dit boek wordt benadrukt dat er een flinke noodzaak voor organisaties is om digitale transformatie gedurfd en ambitieus aan te pakken. De angst voor het maken van fouten moet opzij gezet worden, alleen door te doen en te leren kan snelheid gemaakt worden. Marc Beijen maakt met dit boek de complexiteit, die gepaard gaat met digitale transformaties, weer hanteerbaar. Door structuur aan te brengen, dingen uiteen te rafelen en ze holistisch, in samenhang te beschouwen. Door hoofd- van bijzaken te onderscheiden, de 80/20-regel te hanteren en heldere prioriteiten te stellen. De kernboodschap is dat organisaties aan de bak moeten om een leidende rol in hun markt te blijven spelen.
AUTEUR: Marc Beijen
UITGEVER: Van Haren Publishing
ISBN: 9789401806923

KEUZEMENU PROGRAMMAMANAGEMENT
Het boek Keuzemenu Programma Management beschrijft de 6 belangrijkste visies in Nederland op het gebied van programmamanagement. Programmamanagement is het managen van de samenhang tussen projecten en de organisatieverandering om een (of meerdere) strategische doelstelling(en) te realiseren.
Veel vakgenoten en opdrachtgevers weten niet dat er meerdere visies zijn op programmamanagement en dat er dus alternatieven voorhanden zijn. Het boek geeft inzicht in de verschillende visies, hoe deze visies zijn ontstaan en wat de sterke kanten van elke visie zijn. De 6 visies worden ook met elkaar vergeleken.
Bij het vormgeven van grootschalige veranderingen biedt dit boek houvast voor het maken van een keuze voor een bepaalde programmamanagement visie en de daaraan verbonden methodiek.
Wij zijn trots dat onze visie op programmanagement – integraal programmanagement - is opgenomen in dit boek als een van de 6 visies op programmanagement in Nederland. De IPM visie is in 2008 door David de Graaf gepubliceerd bij Academic Services.
AUTEURS: René Hombergen, David de Graaf e.a.
UITGEVER: Scriptum
ISBN: 9789055948765

STRATEGISCHE INZET
VAN ICT
In bedrijfsleven en overheid groeit het besef dat informatie- en communicatietechnologie een onmisbaar instrument is geworden. ICT is niet meer voorbehouden aan automatiseringsspecialisten, maar vereist nu ook de volledige aandacht en sturing van managers.
Hoe kunnen zij de prestatie van hun organisaties structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
De auteurs beschrijven vernieuwende visies en concepten over ondernemen met ICT en geven een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren. Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in een handzaam raamwerk.
De uitgangspunten van dat raamwerk - elke situatie vraagt een op maat gesneden aanpak en inzet van ICT is een business- en geen ICT-vraagstuk en hoort daarom thuis bij managers - zijn toepasbaar in grote en kleinere organisaties.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Etienne Lucas
UITGEVER: Boom
ISBN: 9789014074276

INTEGRAAL PROGRAMMAMANGEMENT
Grip op sturing van het proces, inhoud en verandering. David de Graaf beschrijft op een praktische manier hoe de strategie en bedrijfsdoelstellingen van een organisatie kunnen worden gerealiseerd door inzet van programmamanagement voor het beheersen van projecten.
Hierbij wordt de relatie met projectportfolio management, (multi)projectmanagement en business- en informatieplanning geschetst. Niet alleen de bestuurlijke kant van programmamanagement komt aan de orde maar ook de aanpak om tot inhoudelijke beheersing van programma’s te komen door gebruik te maken van architectuur.
Naast de rationele en instrumentele kant van programmamanagement is nadrukkelijke aandacht gegeven aan de veranderkundige of menselijke aspecten die aan de orde zijn bij grootschalige veranderingen. Dit boek – voorzien van veel concrete praktijkvoorbeelden – is geschreven voor een ieder die direct of indirect te maken heeft met programmamanagement van businessprojecten met een grote ICT-component.
AUTEUR: David de Graaf
UITGEVER: Academic Service
ISBN: 9789012117791

INFORMATIEPLANNING EN CONTROL
Hoe kan je de prestatie van jouw organisatie structureel en fundamenteel verbeteren door een optimale inzet van ICT?
Dit is het vraagstuk waar je voor staat en daarover gaat Informatieplanning en control. Het beschrijft vernieuwende visies en concepten over inzet van ICT en biedt je een leidraad hoe deze zijn te implementeren en te beheren.
Bekende en bewezen methoden en technieken worden gecombineerd in één helder en handzaam raamwerk. De uitgangspunten van dat raamwerk zijn zowel toepasbaar in grote als kleinere organisaties.
De beschreven concepten, leidraad en methoden en technieken zijn interessant voor iedereen die zich in bedrijfsleven en overheid bezighoudt met de verbeteringen van hun organisatie door inzet van ICT: (lijn)managers, marketeers, controllers, personeelsorganisatie- en informatieadviseurs (in- en extern), informatiemanagers en ICT-professionals.
AUTEURS: Marc Beijen, Eric Broos & Jan Herbrink
UITGEVER: Ten Hagen Stam
ISBN: 9789026718977

